telefonszám

+36-70-60-90-209

Milyen hibákat ne kövess el írásban?

Hogyan ne írj? Milyen hibákat ne kövess el írásban?
Akarva-akaratlanul elkövethetsz számos hibát írásban, ami miatt továbbkattintanak honlapodról, és végigolvasás nélkül a kukában landolnak leveleid vagy szórólapjaid.

Lássuk, milyen apróságokat javasolt elkerülnöd, amennyiben szeretnéd, hogy szövegeid formája helyett azok tartalmára koncentráljanak. (Márpedig ha vállalkozó vagy, és termékeket vagy szolgáltatásokat értékesítesz, akkor különösképp érdemes megfogadnod a tanácsokat.)

 

1. Színes betűk: Biztosan te is láttál már színes részeket tartalmazó e-mailt. Jelenthet ez háttérszínt vagy piros-kék betűket, ezek az irományok üvöltik magukról, hogy „figyelj rám”. Nálam egy nem spamnak szánt, egyesével színezett levél volt a non plus ultra, amely egy ötvenes-hatvanas úriember billentyűzetéből származott. Egyszerre találtam ijesztőnek és csodálatra méltó teljesítménynek, de a tartalmára már másnap sem emlékeztem.

 

2. Felkiáltójelek és nagybetűk mindenütt: Sietős világunkban egyre többen és többször kiabálunk. Az hagyján, hogy mémeken és plakátokon felkiáltójeleket alkalmaznak (pár hónapja tudtam meg korrektorként dolgozó társamtól, Vandától, hogy a grafikai munkákon lévő szövegek helyesírását bizonyos esetekben rugalmasan lehet kezelni), de a felkiáltó, a felszólító és az óhajtó módokon kívül nem helyes más mondattípusok végén felkiáltójelet alkalmazni, továbbá egynél több felkiáltó- vagy kérdőjelet sem. (Azt már említenem sem kell, hogy a kérdőjelet és a felkiáltójelet nem használjuk együtt.) A nagybetűk szabálytól eltérő alkalmazása pedig kiabálásként hat. Gondolj bele, mit éreznél, ha ilyen hirdetést olvasnál a Facebookon:

„HOLNAP 20:15-kor indul élő közvetítésünk az oldalunkon!! KATTINTS IDE! Hívd meg rá a szomszédaidat is, persze csak virtuálisan! BULIZZATOK, mintha nem lenne holnap! Jól vagytok egyébként?! Reméljük! ÜDV!!!” 

Ugye, hogy cseppet agresszívnak tűnik?

 

3. Üdvözöljük honlapunkon!” Azt, hogy olykor egy honlap (szinte) teljes kezdőlapja üdvözlésből áll, korábban már említettük. Mi ezzel a probléma? Tényleg nincs más mondanivalód az udvarias köszönésen túl azok számára, akik megtisztelnek bizalmukkal? Itt a remek alkalom, hogy ellenőrizd nyitóoldaladat, arra gondolva, mivel tudnád felkelteni látogatóid figyelmét. (Lehetőleg ne a felsorolt ellenpéldákból meríts ötletet!)

 

4. Hej, hej, helyesírás! Ha szigorúan nézzük, ebből a szempontból bizony a legtöbb honlap, sőt sok könyv (főként a magánkiadások) alatt rezeg a léc. Megnyugtatásként: még ha ügyelsz is helyesírásodra, akkor sem tudhatsz mindent – ahogyan azok a szerzők sem, akiknek írásait szerkesztők, lektorok és korrektorok javítják. És még így sem jelenik meg kiadvány hiba nélkül.

No de mi az, amit te is megtehetsz, hogy jobb minőségű szöveget adj ki a kezeid közül?

Mielőtt elküldesz egy hírlevelet, feltöltesz egy cikket, vagy beadsz egy (akár állás)pályázatot, másold be a szöveget például egy Word-dokumentumba. A program ugyan nem tökéletes, de ha a bal alsó részen magyarra állítod a nyelvet, kijavít olyan általános hibákat, mint

– az angol nyelvű billentyűzetből adódó idézőjel (nyelvünkben ez a helyes: „ ”, és nem a ” “),

– közbeékelt gondolatnál a kiskötőjel (- ilyen -) használata a nagykötőjel (– Hosszabb, ugye? –) helyett,

– a három pont (a hármas pont, vagyis ez: … egy karakternek számít, és nem háromnak, mint a szélesebb sorközzel rendelkező …),

– aláhúzással jelöli a vélt vagy valós vesszőhibákat,

– az elírásokat piros hullámos vonallal emeli ki – ezeket akkor is javasolt átgondolni, ha egyébként a fentebbi pontokat nem fogadod meg.

Tipp: Az MS Office Wordje helyett/mellett érdemes kipróbálni – Vanda ajánlásával – a LibreOffice-t, amelynek jobb a helyesírás-ellenőrzője.

 

5. Emojik és szleng: Fiatalabb célközönségnek szóló Facebook-posztokban és az Instagramon megengedhető, chatben és magánlevélben is lehet alkalmazni, de ha hivatalos dokumentumot, tanulmányt, panaszlevelet stb. állítasz össze, akkor ne használj szmájlikat, mert nem fognak komolyan venni. Nézd csak ezt a példát, „kitűnő” termékleírás lehetne:

„Megtaláltuk a megoldást a körömgombára! 🤔Tegyél a problémás felületre egy körömnyit (érted 😜) luxi gyógyfüvünkből, helyezz rá paradicsomkarikát, tekerd be gézzel, és meglátod, csodát művel! 👌 Pár nap, és huss… 🙀 eltűnik a csufi elváltozás. 🤩”

 

6. Az előzőből a szenzációhajhászásra is vehetnék példát, már csak pár túlzás hiányzik belőle, hogy aztán végképp padlót fogjanak tőle az olvasók.

„Ez a termék mindenre IS jó. Ha kivégezted vele a körömgombát, kend rá fafelületekre, mert ápolja azokat, a linóleum pedig fénylik tőle, mint a Salamon töke. Gyermekeid pattanásait öt (!) percen belül eltünteti!”

 

7. Ne legyen túl hosszú az irományod! Aki nem olvassa végig ezt a cikket, mind tanúsíthatja, miért mondom ezt.

 

De akkor hogyan írj?

Hitelesen, a téma szakértőjeként, semmi olyat nem ígérve, ami nem biztos. Szólj a célközönségedhez, akik emberek, nem robotok. Ha tetszik, amit olvasnak, tovább fognak böngészni nálad.

Ha nem vagy biztos abban, hogy megfelelő-e például honlapod tartalma vagy kiadványod helyesírása, írj az info@szovegirotkeresek.hu-ra! Szívesen adunk árajánlatot dokumentumaid kijavítására.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó cikkek